Vox Jubilans Roosendaal

Kerstconcert 20 december 2015

21-12-2015 22:39

De opbrengst van het kerstconcert van Vox Jubilans, € 1.800-  is overgemaakt aan st.Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Roosendaal. Aan iedereen die er aan bijgedragen heeft om van dit concert zowel muzikaal als financieel een succes te maken: Hartelijk dank

Deze eerste volkstelling vond plaats toen Cyrenius over Syrië stadhouder was. En ze gingen allen op weg om ingeschreven te worden, ieder naar zijn eigen stad. Ook Jozef ging op weg, van Galilea uit de stad Nazareth naar Judea,  naar de stad van David, die  Bethlehem heet, omdat hij uit het  huis en het geslacht van David was,  om ingeschreven te worden met Maria, zijn ondertrouwde vrouw, die zwanger was.

En het geschiedde, toen zij daar waren, dat de dagen vervuld werden datzij baren zou, en zij  baarde haar eerstgeboren Zoon, wikkelde Hem in doeken en legde Hem in de kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg. Lukas 2 1-7.

Het kerstverhaal, zoals ik het al zo vaak had gehoord. Het was mij nooit opgevallen dat Syrië er in genoemd  werd. Maar het staat er echt.

Een jong echtpaar op weg, en niemand wil hen binnenlaten zodat zij haar kindje krijgt in een stal. Hoeveel kindjes van vluchtelingen zouden er dit jaar geboren zijn? En hadden zij wel een stal? En slapen ze in een voederbak of ergens op de grond? Ik las ergens dat er al 100.000 kindjes zijn geboren in vluchtelingenkampen.

Toen het bestuur vorig jaar het thema voor dit kerstconcert aankondigde: vluchtelingen wereldwijd, konden zij niet vermoeden dat het vandaag zo'n actueel thema zou zijn. Ik ben blij en trots dat Vox Jubilans voor dit thema heeft gekozen. En het voorwoord in het programmaboekje vind ik mooi en moedig.

Zoals bijna ieder jaar stonden de repetities van Vox na de zomervakantie in het teken van de kerst. En zoals bijna ieder jaar denk ik dan: O! Zoveel! Dat gaan we niet redden! De generale repetitie was spannend, we kregen versterking van het Syrisch ensemble Maqam. Maar een van hun leden kon helaas niet komen, en Nibal had een ontsteking in de pezen van haar hand, dus zij kon geen hobo spelen. Ik dacht... wat kunnen een klarinet en slagwerk in hun eentje? Maar... dat was nog verassend! Heel veel! Mari en Modar brachten met hun tweetjes een hele andere sfeer in A Baroque Christmas. Ik sta altijd te kijken hoe weinig aanwijzingen profesionele muzikanten nodig hebben. Gunita vraagt iets, en gelijk wordt het ingevuld. Zo knap!

Toen bleek dat Nibal Zarifa niet alleen hobo speelt, maar prachtig kan zingen! Ze wisten Jingle Bells om te toveren tot een stukje muziek waarbij ik ineens op een woestijnachtige zandvlakte liep en om mij heen buikdanseressen tevoorschijn kwamen. Maar daar werd ik snel vandaan getrokken toen Elma Timmers begon te zingen. Wat een stem! Zo mooi dat zo ongeveer het hele koor vergat in te zetten tijdens het Laudate Dominum van Mozart.

Na een hele lange vermoeiende generale repetitie waren we klaar voor het kerstconcert 2015. Op 20 december was iedereen op tijd aanwezig (nou ja, behalve ik). De kerk was zoals ieder jaar weer mooi versierd door de dames van de aankleedcommissie. Alles was gewoon weer goed georganiseerd. Ik zeg gewoon, maar dat bedoel ik niet. Het lijkt zo vanzelfsprekend dat de kaartjes klaar liggen, er mensen achter het tafeltje zitten, maar ik weet dat er veel voor gebeuren moet voordat we een volle kerk mensen welkom kunnen heten.

De kerk was echt afgeladen! Wij konden het goed zien, want we begonnen achterin de kerk. Terwijl wij al klaar stonden, kwamen er nog mensen binnen die moesten zoeken naar een leeg stoeltje. We begonnen met iedereen met: Er is een roos ontsprongen. Ik vond het persoonlijk ontzettend leuk. Daarna kwamen we binnenlopen terwijl we Jubilate van Mozart zongen. Tijdens iedere repetitie ging dat mis, maar nu ging het helemaal goed! Een daverend begin volgens mij. We mochten daarna twee liederen zingen met Elma Timmers. Wat heerlijk om zo'n mooie stem te mogen begeleiden, hoewel ik er wel een beetje onzeker van werd: wat doe ik in dit koor? Zo mooi zing ik nooit! Maar ja... daarom zing ik ook in een KOOR en niet solo! We sloten het eerste blokje af met Ave Maria van Hans Nyberg, ik vind dat heerlijk om te zingen, volgens mij bijna iedereen wel, dat klinkt altijd zo mooi.

Dat Mari Kamar mooi speelde wisten we al van de generale repetitie maar toen zij het concerto in A major-Adagio van Mozart speelde met Nadia Rutkovska schoot er wat in mijn ogen: prachtig vond ik het. Ze kreeg ook een luid applaus.  Het was nog niet genoeg: Elma zong Exultate Jubilate Alleluia van Mozart en zong werkelijk het licht uit de hemel: fantastisch!

Na weer een samenzang zongen wij Stil in die Nacht en Heil'ge Nacht, Ich Grüsse dich, twee mooie ingetogen stukjes voor een kindje wat moet slapen. Maar daarna werd hij wakker! In A Baroque Christmas knallen we alle christmas carols eruit, deze keer enthousiast begeleid door Mari, Nadia en Modar Salameh die knalde op zijn trommel. Mmm die trommel heeft vast een mooie naam, maar dat heb ik hem niet gevraagd. Ik wilde alleen weten of hij nou echt een LAMP in zijn trommel had, en dat was zo! Voor de warmte zei hij.

Maqam maakte daarna zelf mooie muziek; zoals ik hierboven al schreef bewerkten ze jingle bells tot een stuk wat zowel ingetogen als uitbundig was (en dat alleen is al knap).

Toen was er weer een samenzang. Je zag af en toe het katholieke deel van het publiek verbaasd in hun boekje kijken naar de tekst, maar we hebben heerlijk samen gezongen.

Mari en Nadia verrasten mij toen enorm met het stuk Solo de concours van H. Rabaud, ik het het nog nooit gehoord en vond het verbazingwekkend knap en mooi. Het ziet eruit alsof het technisch onmogelijk is en Mari speelde het alsof het de gewoonste zaak van de wereld was.

Wij sloten het officiele stuk van het concert af samen met Elma. We zongen het wondermooie The Lord bless you and keep you van J. Rutter. We zingen veel van Rutter en ik vind hem een bijzondere componist, zijn stukken zijn allemaal juweeltjes en fijn om te zingen. Daarna zongen we nog You raise me up wat de meesten wel kennen van Josh Groban.

Tijdens het dankwoord kregen wij allemaal een kaarsje. (en heel veel applaus ook nog) en we sloten met iedereen samen af met Stille Nacht en Ere zij God. Er was gluhwein, heerlijke hapjes uit Irak, en allemaal lieve mensen die vertelden dat ze hadden genoten.

Ik ben helemaal klaar voor de kerst.

Wendy van der Bilt


Mogelijk gemaakt door Webnode